Wisselwerking spoor 2?
5 november 2024
Hoewel werkgevers vaak betrokken zijn bij het welzijn van hun eigen werknemers en graag zien dat deze werknemer bij een andere organisatie kan re-integreren, lijkt er aarzeling te zijn om zelf externe kandidaten te verwelkomen.
Aarzeling en teleurstelling
Wat mij in de praktijk opvalt, is dat werkgevers soms teleurgesteld raken als wij als re-integratiebegeleiders geen passende tweede spoorplaats kunnen vinden voor hun werknemer. Deze teleurstelling is begrijpelijk, maar leidt ook tot een interessante vraag: in hoeverre staan werkgevers zelf open voor het ontvangen van re-integratiekandidaten van andere organisaties? Bij de re-integratie van medewerkers in het tweede spoor zijn wij als begeleiders afhankelijk van een goede samenwerking tussen werkgevers.
Kansen voor werkgevers
Gelukkig zijn er regelmatig organisaties die re-integratiekandidaten willen ontvangen, maar vaak geven werkgevers aan dat er geen ruimte of tijd is. Toch biedt juist re-integratie in het tweede spoor unieke kansen voor zowel werkgevers als kandidaten. Door elkaar te ondersteunen, kunnen bedrijven niet alleen hun imago verbeteren, maar ook profiteren van frisse kennis en vaardigheden in tijden van arbeidskrapte. Werkgevers zouden elkaar en elkaars medewerkers enorm kunnen helpen door open te staan voor elkaars re-integratiekandidaten.
Belangen van organisaties
Het ontvangen van externe re-integratiekandidaten kan vanuit verschillende invalshoeken positief worden gezien voor een organisatie. Allereerst is er het maatschappelijk belang: het is belangrijk dat mensen in hun eigen inkomen kunnen voorzien in plaats van door te stromen naar een uitkering. Daarnaast is het positief voor het imago van een organisatie als men zich kan profileren als een inclusieve organisatie die naast zorg voor haar eigen medewerkers ook vanuit maatschappelijke betrokkenheid over de grenzen van haar eigen organisatie heen kijkt.
Frisse kennis en vaardigheden
Bovendien brengen de kandidaten nieuwe, frisse ervaringen en kennis met zich mee en zijn ze bereid hun unieke kwaliteiten en vaardigheden in te zetten voor hun nieuwe tijdelijke werkgever. In tijden van arbeidskrapte zijn nieuwe werknemers hard nodig. Hoe fijn is het dat een potentiële nieuwe medewerker en een werkgever, met weinig risico’s en geen of lage kosten, voor een langere periode kunnen uitproberen of er sprake is van een goede match! De begeleiding van de re-integratiekandidaten hoeft niet als een last gezien te worden; het kan ook een kans zijn voor werknemers binnen het bedrijf om zichzelf te ontwikkelen als coaches of mentoren, wat mogelijk hun betrokkenheid en tevredenheid verhoogt.
Wisselwerking
Voor wat hoort wat! De wisselwerking van het ontvangen van elkaars medewerkers voor een re-integratieplek zou een gewoonte moeten worden. Een open houding kan juist een groot verschil maken. Ik ben erg benieuwd wat werkgevers nodig hebben om meer open te staan voor re-integratieplaatsen vanuit andere organisaties.
Wat heb jij als werkgever nodig om een re-integratie kandidaat welkom te heten?
Henrike Nijhof - loopbaancoach